• Välkommen till vår hemsida. Vissa sidor är under uppdatering.

Så beställer du / Köpvillkor

Om du hittat en möbel i måtten du önskar så kan du beställa enligt punkt 1-4 nedan. Om du önskar andra mått så kontaktar du oss, så hjälper vi dig.
Vill du hellre beställa via mail eller telefon så kontakta oss via kontaktformuläret eller skicka mail till [email protected] 

Beställning: 
1. Välj produkt, storlek och om Du vill ha möbeln enfärgad eller tvåfärgad. Vi skickar Er gärna gratis färgprover så Ni kan bestämma Er för nyans i lugn och ro efter beställningen.
2. Tryck på "Lägg i varukorgen".
3. Gå till varukorgen och slutför Ditt köp genom att fylla i Dina personuppgifter, välj betalningssätt och leveranssätt.
4. Skicka in Din beställning.  

Vi kontaktar Dig inom två dagar via mail och går igenom Din beställning. Du har kanske speciella önskemål, och vi har kompletterande frågor.
Vi sänder Dig en orderbekräftelse via mail med en leveranstid, har Du önskemål om en annan leveranstid så låt oss veta.
Vill Du ha färgprover så skickar vi dom till Dig. Du kan i lugn och ro bestämma nyans fram till ca 4 veckor innan Din möbel ska vara klar.  
Du har möjlighet att göra ändringar i Din beställning fram till 4 veckor innan leveranstid under förutsättning att vi inte börjat med Din produkt.

Våra frågor till Dig på exempelvis bord:
- vill du ha bordsskivan okantad eller rak  (okantad = att man sparar trädets naturliga form)
- vill du ha "fotbrädan" på underredet okantad eller rak
- vill du ha en borstad yta på möbeln
- vilken kulör önskar du. Vi skickar dig gärna färgprover så du i lugn och ro kan bestämma kulör efter beställningen.
Du har kanske önskemål om:
- en annan storlek på bordet än de du hittar på hemsidan
- att överhänget på bordsskivans kortsidor ska ha ett speciellt mått
- längden mellan benparen
- du kanske vill ha en annan höjd på bordet än standardmåttet som är 75 cm

När betalar Du? 
Väljer Du att betala via "Faktura direkt från oss" så får du en faktura på handpenning vid beställning och du betalar in på Bank-giro eller Swish. Slutfakturan får du sedan när möbeln är färdig och ska skickas.
Väljer Du att betala via Klarna så får du fakturan från Klarna när Din order är färdig för leverans.

Bank-giro: 728-4896
Swish: 1233 19 9650

Angående frakt: Fraktpriset kan bli ett annat om möbeln är stor och ska transporteras väldigt långt. Vi försöker leverera själva om det är väldigt stort. Du får upp fraktpriset när du gör din beställning, vill du veta den innan så kontakta oss.

Vi skickar våra produkter med DHL, så beroende på storleken på det du beställt, så levereras det antingen till ditt närmsta DHL-ombud (ServicePoint) eller att DHL kör hem möbeln till dig. DHL kontaktar dig innan hemleverans (HomeDelivery) 


KÖPVILLKOR 

1. Om Nordanlids Rustik 
Vi är ett litet  familjeägt företag som håller till utanför Kil i Värmland. Företagets postadress är Ramsåsen Anneberg, 66591 KIL. Önskar du komma i kontakt med oss så skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort eller fyll i vår kontaktformulär.

2. Beställning 
Läs  under rubriken "Så här beställer du". När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress inom 2 dagar. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkten, pris och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart  kontakta oss via e-post till [email protected]

3. Leverans
Våra leveranstider är 1-8 veckor, beroende på produkt. Vill du ha ett exakt leveransbesked kontakta oss via Kontaktformuläret som du hittar på första sidan eller skicka e-post till [email protected] 

4. Priser
Alla  priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för feltryck i prislistan samt förbehåller oss rätten att  justera priset.
Fraktpriset varierar beroende på produkt. Vi reserverar oss för fel i systemet, alla produkter har ett fraktpris. Fraktpriset ser du när du lagt varan i varukorgen och valt leveranssätt eller kontakta oss med din adress så kan vi meddela dig fraktpriset. 

5. Ångerrätt
Vid  köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt
Ångrar du ditt köp så ska meddelande skickas till oss på [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt,  leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid 
Specialtillverkad produkt, som vi tillverkat särskilt åt dig efter dina önskemål.

6. Ångra din beställning
På  specialbeställda produkter som vi tillverkar särskilt till dig har du 7 dagars ångerrätt på från inskickad beställning, under förutsättning att  vi inte börjat med den.  

7. Reklamation och Retur 
Vi  paketerar produkten väldigt väl men skulle den vara skadad vid leverans av fraktbolaget så påpekar du detta för chauffören och tar kort på emballaget och skadorna. Meddela oss detta direkt via e-post till  [email protected] och skicka oss bilderna, detta skall göras samma dag. Skulle varan vara skadad när den anländer så åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss via e-post till [email protected] för ett godkännande innan du returnerar en vara.
Ni  returnerar varan oanvänd och inom en vecka. Ni  ansvarar för att varan  skickas iväg/blir hämtad av fraktbolag och  fraktas tillbaks till oss  oskadd i originalförpackning/låda med tillhörande emballage och ni står  för returfrakten. Vi betalar tillbaka  ert köpbelopp inom 14 dagar. Vi  förbehåller oss rätten att inte betala  tillbaka hela beloppet om varan  visar sig vara använd eller skadad. Vi förbehåller oss rätten att neka  en reklamation om det visar  sig att  varan inte är felaktig i enlighet  med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi  riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Ni har enligt  Konsumentköplagen tre års reklamationsrätt på ursprungliga  fel, dessa  skall dock meddelas till oss inom en månad från att ni mottagit varan.
Har  du köpt en utomhusmöbel är den ytbehandlad med en utomhusfärg, men det  sliter hårdare på möbeln när den står ute och vi lämnar inga garantier  på att det inte spricker, vrider sig eller att trät släpper koda.  Spricker det så lägg gärna i lite extra färg/lasyr eller olja i sprickan  för att skydda trät. Blöder det koda så skrapa bort det och gnid gärna  med en trasa med lite olja på, för att gnugga bort de sista resterna.  

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma på bildskärm. Vi försöker alltid på  bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Beställ  gärna färgprover från oss innan du bestämmer din färgsättning på möbeln,  men även från ett färgprov kan det skilja lite, då en träplanka kan ha  flera olika färger i sig självt och kvistar som inte tar upp betsen, men  i det stora hela blir möbeln som färgprovet.  
8.1 Lite fakta om att äga en trämöbel
Att äga en trämöbel från oss är att äga svenskt hantverk och innebär att din möbel är unik. Trä är ett fantastiskt material och strävar alltid efter att få  samma temperatur och luftfuktighet som sin omgivning, vilket innebär att den första tiden kan möbeln "leva" vidare lite innan den anpassat sig i sitt nya hem. Man kan höra knäppningar i trät och små sprickor kan eventuellt uppkomma under det första året och i vissa fall kan man behöva lägga i lite extra färg i sprickbildningen. En trämöbel kan vara känslig för väldigt varma temperaturer, om du t.ex. ställer bordet i ett rum med öppen spis, där det blir väldigt varmt. Här kommer bordet att jobba konstant med att försöka efterlikna temperatur och luftfuktighet i rummet, vilket kan göra att bordet "slår sig" eller får extra stora sprickor och detta tar vi inget ansvar för.  
Efter  en tids användning, kanske ett år eller några år, kan man behöva lägga på en ny hårdvaxolja på bordsskivan. Det är väldigt lätt, fråga oss gärna om du vill ha tips på hur du ska göra och vad din möbel är behandlad med sedan innan om du inte redan fått information om det.
Några  års användning kommer att sätta sina spår på bordsskivan och du har möjlighet att  slipa skivan och ytbehandla den igen om du vill, då blir den som ny. Står möbeln inomhus och får lite kärlek ibland så kommer den att hålla i ånga generationer.     

9. Information om Cookies   
Enligt  lag om elektronisk information ska besökare på en  webbplats i  integritetssyfte få information om att cookies används.  Informationen i  cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.  Cookie är en liten textfil som webbplatsen du  besöker begär att få  spara på din dator för att ge tillgång till olika  funktioner. Det går  att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt  nekar cookies. Mer  information kan man hitta på Post och telestyrelsens  hemsida.

10. Personuppgifter   
Genom  att handla hos Nordanlids Rustik accepterar du vår dataskyddspolicy och  vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga  integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att  behandla din beställning. Vi säljer eller skickar aldrig vidare dina  uppgifter till tredjepart  utan rättslig grund.
Nordanlids Rustik är  ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som  kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din  beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller  kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa  marknadsföringen åt dina  individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i  enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
 För  att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat  till  din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn,  adress,  telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter  lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter,  exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva  en rättslig förpliktelse enligt exempelvis  bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I  samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja  avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker  efter samtycke från dig.
10.4  Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som  lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.  Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos  betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet  och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer  (betaltjänster) som vi använder oss av är Klarna, Bank-giro och Swish.
10.4.2 Fraktbolag
För  att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi  dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med  fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är DHL.
10.5 Ansvarig för dataskydd
 Nordanlids Rustik är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.6 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi  använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs   hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig   information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert   sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av  Quickbutik AB med säte i Helsingborg.