Om du hittar en möbel i måttet du önskar så beställ enligt nedan, punkt 1-4, annars kontaktar du oss med dina mått.
Kontakta oss genom Kontaktformuläret som du hittar på förstasidan eller skicka mail till [email protected]
Var vänlig och titta i er skräppost efter svar från oss, det råkar tyvärr hamna där ibland. Har ni INTE fått något svar från oss inom 2 dagar så skriv till oss på vår andra mailadress istället [email protected]
Vi har ibland lite svårt att ta telefon, så snabbast svar får du om du mailar, men vi ringer gärna upp om ni så önskar.
1. Välj produkt, storlek och om Du vill ha möbeln enfärgad eller tvåfärgad. Vi skickar Er gärna gratis färgprover så Ni kan bestämma Er för nyans i lugn och ro efter beställningen.
2. Tryck på "Lägg i varukorgen".
3. Gå till varukorgen och slutför Ditt köp genom att fylla i Dina personuppgifter, välj betalningssätt och leveranssätt.
4. Skicka in Din beställning.
Vi kontaktar Dig inom två dagar via mail och går igenom Din beställning. Du har kanske speciella önskemål, Du vill kanske ha färgprover och vi har kompletterande frågor (se frågorna längre ner)
Vi sänder Dig en orderbekräftelse via mail med en leveranstid, har Du önskemål om en annan leveranstid så låt oss veta.
Vill Du ha färgprover så skickar vi dom till Dig. Du kan i lugn och ro bestämma nyans fram till ca 4 veckor innan Din möbel ska vara klar.
Du har möjlighet att göra ändringar i Din beställning fram till 4 veckor innan leveranstid under förutsättning att vi inte börjat med Din produkt.
Våra frågor till Dig på exempelvis bord:
- vill du ha bordsskivan okantad eller rak (okantad = att man sparar trädets naturliga form)
- vill du ha "fotbrädan" på underredet okantad eller rak
- vill du ha en borstad yta på möbeln
- vilken kulör önskar du. Vi skickar dig gärna färgprover så du i lugn och ro kan bestämma kulör efter beställningen.
Du har kanske önskemål om:
- en annan storlek på bordet än de du hittar på hemsidan
- att överhänget på bordsskivans kortsidor ska ha ett speciellt mått
- längden mellan benparen
- du kanske vill ha en annan höjd på bordet än standardmåttet som är 75 cm
När betalar Du?
Väljer Du att betala via vårt Bank-giro eller med Swish så får Du först en faktura på en handpenning innan vi börjar tillverkningen och sedan en faktura på resterande belopp när vi börjar tillverkningen av ditt bord.
Väljer Du att betala via Klarna så får du Din faktura från Klarna när Din order är i produktion.
Bank-giro: 728-4896
Swish: 1233 19 9650
Angående frakt: Fraktpriset kan bli ett annat om möbeln är stor och ska transporteras väldigt långt. Vi försöker leverera själva om det är väldigt stort. Du får upp fraktpriset när du gör din beställning, vill du veta den innan så kontakta oss.
KÖPVILLKOR
1. Om Nordanlids Rustik
Vi är ett litet familjeägt företag som håller till utanför Kil i Värmland. Företagets postadress är Ramsåsen Anneberg, 66591 KIL. Önskar du komma i kontakt med oss så skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
2. Beställning
Läs under rubriken "Så här beställer du". När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress inom 2 dagar. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]
3. Leverans
Våra leveranstider är 1-8 veckor, beroende på produkt. Vill du ha ett exakt leveransbesked kontakta oss via Kontaktformuläret som du hittar på första sidan eller e-post till [email protected]
4. Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för feltryck i prislistan samt förbehåller oss rätten att justera priset.
Fraktpriset varierar beroende på produkt. Vi reserverar oss för fel i systemet, alla produkter har ett fraktpris. Vill du veta fraktpriset så lägg varan i varukorgen eller kontakta oss.
5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt
Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid
Specialtillverkad produkt, som vi tillverkat särskilt åt dig efter dina önskemål.
6. Ångra din beställning
På specialbeställda produkter som vi tillverkar särskilt till dig har du 7 dagars ångerrätt på från inskickad beställning, under förutsättning att vi inte börjat med den.
7. Reklamation och Retur
Vi paketerar produkten väldigt väl men skulle den vara skadad vid leverans av fraktbolaget så påpekar du detta för chauffören och tar kort på emballaget och skadorna. Meddela oss detta direkt via e-post till [email protected] och skicka oss bilderna, detta skall göras samma dag. Skulle varan vara skadad när den anländer så åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss via e-post till [email protected] för ett godkännande innan du returnerar en vara.
Ni returnerar varan oanvänd och inom en vecka. Ni ansvarar för att varan skickas iväg/blir hämtad av fraktbolag och fraktas tillbaks till oss oskadd i originalförpackning/låda med tillhörande emballage och ni står för returfrakten. Vi betalar tillbaka ert köpbelopp inom 14 dagar. Vi förbehåller oss rätten att inte betala tillbaka hela beloppet om varan visar sig vara använd eller skadad. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Ni har enligt Konsumentköplagen tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel, dessa skall dock meddelas till oss inom en månad från att ni mottagit varan.
Har du köpt en utomhusmöbel är den ytbehandlad med en utomhusfärg, men det sliter hårdare på möbeln när den står ute och vi lämnar inga garantier på att det inte spricker, vrider sig eller att trät släpper koda. Spricker det så lägg gärna i lite extra färg/lasyr eller olja i sprickan för att skydda trät. Blöder det koda så skrapa bort det och gnid gärna med en trasa med lite olja på, för att gnugga bort de sista resterna.
8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma på bildskärm. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Beställ gärna färgprover från oss innan du bestämmer din färgsättning på möbeln, men även från ett färgprov kan det skilja lite, då en träplanka kan ha flera olika färger i sig självt och kvistar som inte tar upp betsen, men i det stora hela blir möbeln som färgprovet.
8.1 Lite fakta om att äga en trämöbel
Att äga en trämöbel från oss är att äga svenskt hantverk och innebär att din möbel är unik. Trä är ett fantastiskt material och strävar alltid efter att få samma temperatur och luftfuktighet som sin omgivning, vilket innebär att den första tiden kan möbeln "leva" vidare lite innan den anpassat sig i sitt nya hem. Man kan höra knäppningar i trät och små sprickor kan eventuellt uppkomma under det första året och i vissa fall kan man behöva lägga i lite extra färg i sprickbildningen. En trämöbel kan vara känslig för väldigt varma temperaturer, om du t.e.x ställer bordet i ett rum med öppen spis, där det blir väldigt varmt. Här kommer bordet att jobba konstant med att försöka efterlikna temperatur och luftfuktighet i rummet, vilket kan göra att bordet "slår sig" eller får extra stora sprickor och detta tar vi inget ansvar för.
Efter en tids användning, kanske ett år eller några år, kan man behöva lägga på en ny hårdvaxolja på bordsskivan. Det är väldigt lätt, fråga oss gärna om du vill ha tips på hur du ska göra och vad din möbel är behandlad med sedan innan om du inte redan fått information om det.
Några års användning kommer att sätta sina spår på bordsskivan och du har möjlighet att slipa skivan och ytbehandla den igen om du vill, då blir den som ny. Står möbeln inomhus och får lite kärlek ibland så kommer den att hålla i generationer.
9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10. Personuppgifter
Genom att handla hos Nordanlids Rustik accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller skickar aldrig vidare dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
Nordanlids Rustik är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är Klarna, Bank-giro och Swish.
10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. Det fraktbolag vi samarbetar med är DHL.
10.5 Ansvarig för dataskydd
Nordanlids Rustik är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.6 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.